Motorsykkelsikkerhet – Det du trenger å vite – Bokanmeldelse

M

I dag har jeg en stålstang i lårbeinet fra en motorsykkelulykke, og jeg blir minnet om det berømte ordtaket om at motorsyklister ofte siterer “det er de som har vært nede, og de som vil.” Og det betyr at det er de som har vært i motorsykkelulykker, og de som vil gjøre det i fremtiden, og det er de eneste to typene motorsykkelryttere, og det er ikke en tredje type.

Når du er ung og rastløs, tror du at det ikke kan skje deg, og de som er veldig forsiktige med motorsykler, føler også noen ganger at de er trygge, eller immun mot ulykker. Ikke kid selv. Likevel, hvis du vil overleve en ulykke, eller forhindre at de fleste skjer med deg, må du være 100% interessert i motorsykkelsikkerhet – og du bør sannsynligvis lese deg opp om dette emnet, samt praktisere sikkerhetskunnskapene som du lærer.

For å hjelpe deg med dette, er det et veldig godt hefte som jeg vil anbefale deg, og det er en som sitter på bokhyllen min hjemme, selv om jeg for øyeblikket ikke eier en motorsykkel. Navnet på heftet er;

“Motorsykkelrytterkurs – lese- og gateferdigheter” (arbeidsbok for studenter), av MSF Motorcycle Safety Foundation, (2000) Attende utskrift.

Som du kan se siden dette heftet har blitt trykt i 18 år i strekk, er det åpenbart en sårt tiltrengt bok. Heldigvis er den veldig lett å lese, og den er delt inn i kapitler som diskuterer gleden ved motorsykling, forebyggende vedlikehold og kontroll av en motorsykkel. Det er også kapitler om holdning og å være i riktig sinnstilstand, sammen med begrunnelsen bak bruk av hjelmer, skinnjakker og annet sikkerhetsutstyr.

Det er også informasjon om inspeksjon av motorsykkelen din, og jeg tror dette er viktig akkurat som om du hadde forhåndsflyt et fly. Mange skader skjer når en motorsykkel knapt beveger seg, eller sitter stille. Det er en riktig og feil måte å sette seg på en motorsykkel og å gå av. Det er enda mer kritisk når man tar passasjerer. I dette heftet lærer du om sving, stopp, skifte, sikt, gatestrategier og mer avansert manøvrering.

Det er også advarsler om alkohol- og narkotikabruk og riktig etikette rundt andre motorsykkelryttere. Denne delen jeg synes alle bør lese handler om spesielle skrivesituasjoner, for eksempel å transportere last, passasjerer, ri på svart is eller i vindfulle eller regnfulle forhold. Stol på meg, hvis du kjører motorsykkel må du være oppmerksom for å holde deg i live. Vennligst vurder alt dette.

About the author